04-07-13

Canada 4

Toen we in Tofino vertrokken scheen de zon en was het zo'n 16 graden (rond half negen 's ochtends) en dat verbeterde almaar. Tegen dat we in victoria toekwamen (een rit van 4-5 uur, zonder de stops) was het er 30 graden. op een gegeven moment zei de termometer van onze wagen: 37 graden, maar de wagen stond toen in de zon, toen we even reden was het terug 32 graden. Gedaan met de regen dus, de zomer is begonnen, en bij ons wil dat niets zeggen, maar hier nu dus wel. Lachen

Na een rit van een goeie twee uur stopten we aan Cathedral Grove, een plaats waar je kan wandelen tussen de grote cederbomen, de oudste daar was al 800 jaar oud. Hele grote bomen:

hele mooie bomen ook:

Tegen de middag, zo'n half uurtje rijden voor Victoria, kwamen we in een wijnstreek. Dit is niet de gekendste wijnstreek van British Columbia, ik wist niet dat ze op Vancouver Island wijnen maakten, maar ze hebben mij aangenaam verrast. Hele lekkere wijnen geproefd.

Deze was een facoriet van ons. mjam. Ik heb een nieuwe favoriete witte druif: Ortega.

Deze had geen restaurant, maar een andere wel, waar we gezellig op het terras, in de schaduw (jaja, het was al te warm in de zon), een lekkere lunch aten. Met uiteraard een lekker wijntje bij.

Rond vier uur kwamen we in Victoria aan, de hoofdstad van de provincie. Enkele jaren geleden stonden er hopen beschilderde orka's. De meeste zijn nu weg, maar er stonden er toch nog enkele:

Dit is het gekende hotel The Empress, met het haventje ervoor.

Na het avondeten, lekkere tapas: oesters, mossels en sardientjes, gingen we nog wat wandelen rond de haven. Het zonnetje ging bijna onder.

Ze hebben een nieuwe wijk, die er drie jaar terug nog vrij vervallen uitzag, en die nu gans is opgeknapt en er mooi uit ziet: Fisherman's Warf (die naam wordt inderdaad ook nog in andere steden gebruikt). Hier zie je de woonhuizen ervan.

De volgende dag was het gelijk nog warmer. En mijn petje ben ik thuis vergeten. Ik keek rond voor een nieuw, maar ofwel zijn de petjes allemaal van model veranderd, ofwel is mijn hoofd van vorm veranderd, want geen enkel staat mij nog. Dit is Thunderbird park, met vele totems.

Erna gingen we naar het Royal Museum of British Columbia. Hier zagen we een beer, in het echt zijn we die niet tegen gekomen, hoewel ze er wel waren. In Whistler vertelde een hotelgenoot van ons dat hij 's morgens ging joggen, ineens stopte op het pad want langs de andere kant kwam een beer, ze keken elkaar aan, en draaiden zich toen beiden om, om naar de andere kant weg te lopen...

Ze hadden er ook mooie murals:

En mooie kunst van de Indianen uit het Noord-Westen:

De maskers zijn fantastisch:

Gezien het 1 juli was, was het dus Canada Day, de nationale feestdag van het land, en gezien Victoria de hoofdstad van de provincie is, werd er dus goed gefeest. Ze maakten onder andere een "Living Flag", een vlag gemaakt uit mensen. Hier zie je de lijnen al van waar ze moeten komen. Ze staan trouwens voor het parlement:

Dit is de foto die Wim ervan maakte, alleen wat rood en wit te zien, niet echt een vlag.

Hij had natuurlijk niet dezelfde goede plaats als de fotografen van de kranten, die stonden dus op de ladder van de brandweer:

En dan kan je deze foto's trekken:

En zo kwam er dus een einde aan ons bezoek aan Victoria.

05:53 Gepost door Kimmekepunk in Reizen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Mooie foto's van dat haventje!
Leuk..dat van die wijn..een nieuwe favoriete witte druif? oppassen hoor..thuis smaakt alles altijd anders haha!

op naar postje canada 5..